Forstoppelse er den gravides plageånd

Men man kan heldigvis gøre meget med kosten…

Af Klinisk Diætist Klaus Frobenius ved Klinik for Helbred og Sundhed, der tilbyder diætbehandling til gravide og vordende mødre.

Er du forstoppet, eller har du tendens til forstoppelse i perioder, så hører du til en stor gruppe af danskere, der af forskellige årsager lider af periodevis forstoppelse. For nogle er årsagen en tarmrelateret lidelse, andre for lidt motion eller uhensigtsmæssige madvaner. Nogle får forstoppelse af en nødvendig medicinsk behandling for en anden sygdom, mens andre oplever det på grund af pludselige ændringer i den fysiologiske balance. Det sidste gælder især for gravide.

Hvad er forstoppelse?

Forstoppelse er hård og knoldet afføring, der ophobes i tarmen. Det resulterer i smertefulde toiletbesøg, hvor det kan være både plagsomt og svært at komme af med afføringen, der eventuelt må masseres ud. Der kan eventuelt gå flere dage mellem toiletbesøg. Andre symptomer kan være oppustethed, flatulens (tendens til prutter), kvalme og generel utilpashed. Svær forstoppelse kan medføre bristninger og rifter i den nederste del af endetarmen eller hæmorider, der begge dele kan føre til friske blødninger.

Forstoppelse følger ofte en graviditet

Den vordende mors fysik ændrer sig med en voldsom hastighed. Hun får kvalme, trætheden melder sig og overskuddet er for mange faldende. Det betyder af den gravide ændrer sine madvaner og er mindre fysisk aktiv end hun plejer. Det kan både påvirke tarmens bevægelsesmønster og bakteriesammensætning.

Den voksende livmoder vil desuden trykke på og skubbe til de omkringliggende tarme, hvilket også kan nedsætte tarmens bevægelighed.

Slutteligt anbefales det gravide at tage et jerntilskud fra 10. graviditetsuge, der har forstoppelse som en kendt bivirkning.

Hvad kan du som gravid gøre for at modvirke forstoppelse?

Forebyggelse kommer man langt med. Selvom du har kvalme og er hamrende træt, vil fysisk aktivitet hjælpe dig med at holde din tarms bevægelser i gang. Det er nok at gå lange ture. Den friske luft hjælper sikkert også på både kvalme og træthed.

Det er også vigtigt, at du bliver ved med at spise fuldkorn og grove grøntsager. Begge dele er rige på kostfibre, der hjælper til at holde din tarm i gang. Undgå også for meget fed mad.

Drik rigeligt med væske, og sluk helst tørsten i vand. Ifølge de ti kostråd, bør man helt generelt drikke 1,5-2 L væske i døgnet. Som gravid er det vigtigt, at du sikrer dig denne mængde, og endda mere, hvis det er varmt eller du sveder meget. Drik eventuelt af en 1 liters drikkedunk i et par dage indtil du får en fornemmelse af hvor meget vand 2 L er. Når du har drukket 2 gange drikkedunkens indhold, så ved du at du har fået din nødvendige mængde vand.

Er du forstoppet og fortvivlet?

Det er smertefuldt at være forstoppet, og det kan medføre andre ubehageligheder, som eksempelvis hæmorider, anale rifter og blødninger. Hvis du er nået til dette punkt, er det nok på tide at få hjælp, så din endetarm kan få ro til at hele og du kan gå smertefrit på toilettet.

Det er vigtigt, at indsatsen fokuserer både på at opbløde de hårde knolde af afføring såvel som at igangsætte dine tarmbevægelser. Her er kostvejledning særligt gavnligt, og derfor bruges kostvejledning også som en del af behandlingen for indlagte patienter med mave – og tarmlidelser. For nogle gravide kan det desuden være en fordel at få hjælp til at sammensætte en sund og næringsrig kost, som kan spises selv når man er kvalme, sådan at dit barn får de bedste muligheder for at vokse og udvikle sig. Kontakt mig gerne, hvis du har spørgsmål til kostvejledning i forbindelse med graviditet og forstoppelse.

Har du komplikationer i form af anale rifter, blødninger eller hæmorider, skal disse behandles af din egen læge.